11 grudnia w Hotelu Mercure w Poznaniu odbyła się konferencja podsumowująca projekt "Zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw przemysłu drzewnego". W konferencji wzięli udział przedsiębiorcy działający w przemyśle drzewnym i meblarskim, przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, organizacji przedsiębiorców i pracodawców, organizacje wspierania przedsiębiorczości, podwykonawcy zaangażowani w realizację projektu.
Celem konferencji było przedstawienie rezultatów realizacji projektu, ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji przykładów dobrych praktyk, dotyczących systemów zarządzania w MMŚP oraz współpracy z dużymi przedsiębiorstwami.
Został na niej m. in. zaprezentowany "Przewodnik Dobrych Praktyk. Systemy zarządzania w sektorze MMŚP przemysłu drzewnego", stanowiący szczególnego rodzaju materiał informacyjny i dydaktyczny, przedstawiający wiedzę i praktyczne aspekty z zakresu zarządzania w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach przemysłu drzewnego i meblarskiego. Jest on szczególnie ważnym efektem projektu, gdyż poprzez wyłonienie z grona jego uczestników Liderów Dobrych Praktyk, prezentuje pożądane w polskich warunkach i godne rekomendacji metody zarządzania.
O PROJEKCIE
Zadanie przeszkolenia branży drzewnej zostało powierzone Konsorcjum w składzie: F5 Konsulting Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum), Instytut Technologii Drewna oraz Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, przy udziale cenionych na rynku wykładowców, znających specyfikę branży drzewnej oraz sektora MMŚP.
UCZESTNICY
• główną grupę docelową stanowiły mikro, małe oraz średnie przedsiębiorstwa,
• docelowa grupa beneficjentów została poszerzona o firmy bezpośrednio współpracujące z sektorem drzewnym i meblarskim (przemysł celulozowo-papierniczy, leśnictwo, firmy handlowo-usługowe itp.).
Struktura uczestników: 54% MSP, 41% mikro przedsiębiorstwa, 5% duże firmy.
SZKOLENIA
Największym zainteresowaniem przedsiębiorców branży drzewnej i meblarskiej cieszyły się szkolenia związane z Systemem Zarządzania Jakością, technikami sprzedaży, podstawami negocjacji, wprowadzaniem zasad współpracy i komunikacji w zespole, analizą zmian w prawnym otoczeniu przedsiębiorstwa, szeroko pojętą komunikacją w przedsiębiorstwie, a także rachunkiem kosztów, zarządzaniem i organizacją czasu pracy.
Poza tym pracodawcy sektora drzewnego chętnie inwestowali w poszerzenie wiedzy i podniesienie kwalifikacji zawodowych nowo zatrudnionych pracowników w zakresie ścinki drzew i wyrobu surowca drzewnego, obsługi traków, pilarek spalinowych czy wózków jezdniowych, a także klasyfikacji tarcicy i suszenia drewna.
Zaletą zastosowanego systemu szkoleń przedsiębiorców z branży drzewnej była przewaga szkoleń tzw. zamkniętych, czyli przeprowadzanych na zlecenie poszczególnych przedsiębiorstw, również w siedzibie firmy. Dzięki temu rozwiązaniu wielu pracowników zostało przeszkolonych w dziedzinach, które zostały zidentyfikowane jako niezbędne dla rozwoju danego przedsiębiorstwa.
Program szkoleń składał się z 3 komponentów:
• Komponent I - szkolenia zmierzające do poprawy szeroko pojętego systemu zarządzania firmą - 442 szkolenia (48,30%)
• Komponent II - szkolenia zapoznające kadrę zarządzającą MMŚP z wymaganiami
i oczekiwaniami dużych przedsiębiorstw wobec potencjalnych podwykonawców
- 187 szkoleń (20,44%)
• Komponent III - szkolenia zawodowe z zakresu drewna i technik jego obróbki
- 286 szkoleń (31,26%)
Od czerwca 2006 do listopada 2007 konsorcjum przeszkoliło blisko 13 tys. uczestników z ponad 750 polskich firm drzewnych i meblarskich podczas niemal 1600 dni szkoleniowych.
PRZEWODNIK DOBRYCH PRAKTYK.
Ważnym efektem realizacji projektu było opracowanie "Przewodnika Dobrych Praktyk" w zakresie systemów zarządzania w sektorze MMŚP przemysłu drzewnego. Punktem wyjścia jego realizacji była idea benchmarkingu, polegająca na twórczym "naśladowaniu" dobrych wzorów, adaptacji sprawdzonych w praktyce rozwiązań, celem zaś - dyfuzja wiedzy o "dobrych praktykach", która przyczyni się do wzrostu konkurencyjności zarówno całego sektora drzewnego, jak i poszczególnych producentów na krajowym i międzynarodowym rynku.
W ramach projektu wyłoniono Liderów Dobrych Praktyk, czyli przedsiębiorstwa, które wykazały, że stosowane przez nich systemy zarządzania są efektywne i godne naśladowania jako Dobra Praktyka.
Lista Liderów Dobrych Praktyk:
- Fabryka Mebli - Dariusz Mikołajczyk
- Przedsiębiorstwo PHU Kania
- Suwalskie PPH WITAL Kolenkiewicz, Uździło Sp. j.
- Tartak i Zakład Stolarski Janina i Wacław Witkowscy Sp. j.
- Usługowo-Produkcyjny Zakład Stolarski CHATA Wakuła Tadeusz
- DREWPOL Sp. z o. o.
- Warsztat Stolarski Gról Łucjan
- Zakład Stolarstwa Ogólnego KON-STOL S.c.
- Zakład Stolarski Włodzimierz i Jerzy Głubisz S.c.
- Zakład Tartaczno-Stolarski Maria Wełna
INNE REZULTATY PROJEKTU:
• podwyższenie kwalifikacji pracowników, w efekcie zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw
• możliwość nawiązania bezpośredniej współpracy między małymi, średnimi a dużymi przedsiębiorstwami
• udział osób, które wcześniej niezbyt chętnie uczestniczyły w szkoleniach, a ich dostęp do wiedzy był ograniczony
• szkolenia odbywały się również na terenach wiejskich
KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU:
• identyfikacja potrzeb szkoleniowych beneficjenta
• współpraca z instytucjami i jednostkami działającymi w sektorze drzewnym i meblowym
• działania skoncentrowane na osiągnięcie zdefiniowanych celów
• orientacja na beneficjenta
• pozytywna współpraca z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości
• efektywne procesy organizacji i zarządzania projektem
• budowanie atmosfery promującej kreatywność i innowacyjność
• przystosowanie struktury organizacyjnej i procedur do celów oraz specyfiki projektu
• szczegółowy plan operacyjny działań
• stałe kontrolowanie jakości
• zarządzanie zmianami i ryzykiem
• budowanie wizerunku projektu
• dynamiczne działania promocyjne ukierunkowane na rekrutację - sprzedaż bezpośrednia
• programy szkoleniowe dostosowane do potrzeb beneficjentów